tisdag 7 oktober 2008

Vad har hänt med mig?

Nr 1. Idag var jag och Ida på jobbet på information om Försäkringskassans nya sjukförsäkring. I korta drag innebär det att man numera inte kan vara sjukskriven och få sjukpenning hur länge som helst, utan Försäkringskassan gör en bedömning efter 90 dagar om man fortfarande är tillräckligt sjuk. Anses man kunna utföra arbete av något slag (vad som helst) ska man slussas över till Arbetsförmedlingen och bli deras problem istället. Man går alltså från att vara sjukskriven till arbetslös. Bra, tycker jag, satsa på de som är verkligt sjuka och förbättra hjälpen/servicen/stödet till dem istället. Stoppa myglet!

Nr 2. Tydligen var det nån skottlossning här på gatan bredvid mig igår kväll. Jag har missat det helt (förmodligen för att jag bara läser finansnyheter numera) men jag läste det på Maries blogg. Hon skriver fint att hon tänker på att hon kanske på något sätt hade kunnat göra något för att hjälpa. Jag tänker; han som dog var säkert kriminell själv och på så sätt har "valt" att utsätta sig för risken att bli mördad. Men måste det hända här? Skottlossing och sånt kan väl få ske i de andra delarna av Malmö? Där de hör hemma.

2 kommentarer:

Marie sa...

Håller helt klart med dig om att det kunde hända någon annanstans.. enligt polisen är slottstaden ett av malmös säkraste områden och ändå blir folk mördade här, vad händer då i andra stadsdelar?

Anonym sa...

I andra stadsdelar, så som Sveriges getto nr 13, där är det sjuuuukt farligt. Man vågar knappt ta bussen igenom. Knarket flödar, likaså allehanda vapen, man vadar fram i kanyler längs Södra Parkgatan...håll dig borta helt enkelt.