måndag 18 februari 2008

Count-down till bokrean

En av de roligaste sakerna som händer i februari/mars (verkligen inte en lång lista annars) är bokrean. Om exakt en vecka går startskottet för 2008 års bokrea och jag och Johanna ska vara där (börjar bli tradition nu).

Förra året var vi dock lite orutinerade; åt middag, drack vin och väntade på att klockan skulle slå 00.00 så att Akademibokhandeln på Stora Södergatan i Lund skulle slå upp portarna. Vi insåg nog vårt misstag redan när vi 23.40 såg kön som ringlade sig nästan ända upp till det att Stora Södergatan inte längre är Stora Södergatan utan av någon konstig anledning istället heter Bredgatan. Det kändes som att vi skulle försöka komma in på den hetaste nattklubben i stan. Men jag gillade det. Älskar att människor gillar böcker så mycket att de går ut "mitt i natten", verkligen en härlig syn. Dock var vi inte heller förberedda på vad vi skulle köpa när vi väl kom in utan irrade mest runt. Detta året ska jag planera mina inköp, men det är ändå upplevelsen som är det stora.

Bokrea-natten känns lite som sista vinternatten och därför är den så himla mysig. Det är kallt och mörkt ute ena dagen och sen helt plötsligt är det vår. Därför brukar jag passa på att njuta extra mycket av vintern just den kvällen...och den här veckan som jag kallar inför-bokrean 2008. Ska sätta mig med en kopp te och bläddra i katalogen nu.

Inga kommentarer: